Image default
ضایعات آهن وبلاگ

حمل و نقل قراضه های فلزی

شیوه های حمل و نقل قراضه های فلزی

یکی از مهم ترین مواردی که می توان در رابطه با ضایعات آهن مورد توجه قرار داد مسئله ی حمل و نقل قراضه های فلزی می باشد. این مرحله از آن جهت برای خریداران حائز اهمیت است که میتواند تاثیر عظیمی بر نوع فعالیت و راندمان آن فعالیت داشته باشد بنابراین این مرحله از فرآیند خرید قراضه را به جرات میتوان به عنوان یک بخش بسیار ویژه و کلیدی مورد توجه قرارداد.

کارخانه های تولید کننده ی فولاد و یا کارخانه هایی که مرتبط با این زمینه فعالیت می کنند, برای تولیدات خود از منابع اولیه ای مانند سنگ آهن استفاده می کنند همچنین آن ها می توانند از ضایعات آهن نیز به عنوان مواد اولیه استفاده کنند. یکی از صنایع مهم در جهان صنعت بازیافت می باشد در این صنایع پس از جمع آوری ضایعات آهن آن ها را با دمای مناسب طی فرآیندی ذوب کرده و سپس آن ها را به شمش هایی تبدیل می کنند و از این طریق این ضایعات مکررا برای صنعت فولاد سازی قابل مصرف می گردند.

حمل و نقل قراضه های فلزی
حمل و نقل قراضه های فلزی

تعریف آهن قراضه و استیل قراضه

آهن قراضه یا استیل قراضه به ضایعاتی گفته می شود که از نظر تعداد کربن , حاوی تعداد کربن کمتری می باشند. این نوع از قراضه ها (آهن و استیل فلزی) قابلیت مصرف مجدد را دارند به عبارتی پس از آن که محصولاتی از جنس استیل فلزی و آهن را یک بار مورد استفاده قرار دادیم میتوان به صورت مجدد آن ها را ذوب نمود و مورد استفاده قرار داد.

راهنمای حمل و نقل قراضه های فلزی در کانتینر

اگر در حین بارگیری  قراضه, حجم بارگیری شده در فرآیند بارگیری بیش تر از حد نرمال باشد و یا شیوه ای که بارگیری انجام میگیرد شیوه ای غیر اصولی باشد , این امکان وجود دارد که بر اثر غیر اصولی بودن این بارگیری  به بدنه ی کانتینر و کف کانتینر خسارت وارد شود . اما راهی برای کاهش این خسارات وجود دارد که تا حدودی باعث کاهش خسارات می شود . مثلا اگر در زمان جابجایی قراضه های آهن آن هارا به طور مناسب دسته بندی کنیم این خسارات جانبی بسیار کاهش پیدا می کند.

حمل و نقل قراضه های فلزی
حمل و نقل قراضه های فلزی

طبیعت محموله

ضایعات و یا به نوعی قراضه ها حاوی موادی می باشند که می توان آن ها را بازیافت کرد; مثلا تاسیسات ساختمانی و یا  قطعات خودرو و … می باشند.  ضایعات آهن ممکن است حاوی مواد خطرناکی نیز باشد مثلا یکسری عناصر رادیواکتیو ممکن است در بین ضایعات موجود باشد چند نمونه از عناصر رادیواکتیو : کادمیم و بریلیم  می باشدو یا محموله ممکن است حاوی فلزات سمی مثل جیوه باشد که وجود این عناصر برای کارکنان بسیار مضر می باشدو ممکن است باعث جراحت و آسیب های بد و یا در بدترین شرایط باعث مرگ شود. همچنین به علت انجام فرآیند های شیمیایی و یا ذوب آن ها , می توانیم شاهد تولید آلاینده های پرخطری نیز باشیم.

افرادی که مسئولیت انجام حمل و نقل این ضایعات را بر عهده دارند نیاز دارند تا هم با خطرات ممکن آشنایی داشته باشند و هم با قوانین و مقررات و استانداردهای بین المللی و ملی نیز آشنایی کافی داشته باشند و اطمینان داشته باشند که بار های انتقالی آن ها کاملا با این قوانین و مقررات منطبق باشند.

از جمله خطرات محتمل در امر حمل و نقل می توان به این موارد اشاره کرد

فرضا ممکن است محموله به صورت غیر عمدی و خود به خودی دچار آتش سوزی شود و یا به طور کلی آتش سوزی محموله , آسیب رسیدن به کانتینر , انفجار, نشت روغن( در صورت عدم تخلیه ی درست موتور  بخش هایی از آن همچنان حاوی مقداری روغن می باشند ) وزن بیش از حد استاندارد محموله در حمل و نقل و …. از جمله خطرات احتمالی می باشند.

حمل و نقل قراضه های فلزی
حمل و نقل قراضه های فلزی

انواع کانتینر

در حالت کلی دو نوع کانتینر وجود دارد یکی کانتینر از نوع باز و دیگری نوع استاندارد آن ها می باشد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم

1.کانتینر های رو باز یا سر باز

این کانتینر زمانی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند که حمل کننده ی این ضایعات اجازه ی استفاده از این نوع کانتینر ها را داشته باشد.

2.کانتینر های استاندارد

به طور معمول برای انجام حمل و نقل قراضه های فلزی از کانتینر های استاندازد استفاده می شود برای حمل ضایعات بهتر است از کانتینر های قدیمی تر استفاده شود زیرا احتمال این که ضایعات به دیواره و یا کف کانتینر خسارت وار کنند بسیار بالا می باشد.

امر بسته بندی ضایعات فلزی و قراضه ها 

همانطور که ذکر شد همواره باید دقت کافی داشته باشیم تا بتوانیم کمترین خسارات را ایجاد کنیم برای جلوگیری از آسیب به دیواره و کف کانتینر همواره بایستی به بسته بندی آن ها توجه نمود و بسته بندی این امور با دقت کافی صورت گیرد تا کمترین خسارت وارد گردد. به طور معمول ضایعات فلزی را فشرده می کنند و در  حالت مکعبی شکل درون کانتینر قرار می دهند.

حمل و نقل قراضه های فلزی
حمل و نقل قراضه های فلزی

فرآیند آماده سازی کانتینر در جهت انجام حمل و نقل ضایعات فلزی و یا قراضه ها به شکلی عمده

برای حفاظت از دیواره و بدنه ی کانتینر بایستی فعالیت هایی که برای حفاظت از کانتینر صورت می گیرند را به نوعی با نوع قراضه ی آهن تطبیق بدهیم , مثلا عموما برای حفاظت بدنه و کف کانتینر از پلای وود و یا مواردی مشابه  استفاده می شصود. علاوه بر آن بایستی به این عامل هم توجه کنید که طی جابجایی محموله با بدنه ی کانتینر تماس و برخوردی نداشته باشد تا آسیب ها به حداقل ممکن برسد. در جهت تحقق هدف مذکور معمولا جداره ای را در قیمت انتهای درب کانتینر قرار می دهند.

بارگیری و تخلیه ی محموله از کانتینر

عامل تخریب و آسیب کانتینر ریختن قراضه ها به درون آن است در حالی که این یک عمل اشتباه می باشد .شیوه ی درست آن این است که قراضه را در حالت افقی درون کانتینر قرارداد. میزان بار موجود در کانتینر باید در حد تعادل باشد .بایستی برای انجام صحیح فعالیت مدنظر توجه کافی داشته باشید که محموله درون کانتینر به حالت ثابت قرار گیرد و حدا الامکان حرکتی نداشته باشد علاوه بر آن باید وزن محموله کمتر از وزن کانتینر باشد نکته ی آخر این که علاوه بر بارگیری افقی باید تخلیه ی بار نیز در حالت افقی باشد.

عامل دیگری که منجر به آسیب رسیدن به کانتینر می شود استفاده از ظرف برای جمع آوری ضایعات و تخلیه ی آن ها می باشد . جبران هرنوع خسارات ناشی ازبارگیری و یا تخلیه ی محموله وخود محموله و یا نگهداری از آن ها  بر عهده ی منافع بار می باشد . خسارات دیگری نیز ممکن است به وجود بیاید که جبران آن ها نیز توسط منافع حمل و نقل می باشد.

بهترین روش ها و پیشنهادات برای حمل و نقل

2 روش برای حمل و نقل مدنظر می باشد شرح آن ها بدین صورت می باشد

روش اول

الف) بایستی ابتدا یک گواهی مبتنی بر این که ضایعات و قراضه ها حاوی مواد رادیو اکتیو  وعناصر پرتوزا نمی باشد , در دست داشته باشید.

ب)  داشتن اطمینان از این که فرد حامل و منتقل کننده ی ضایعات با  طبیعت محموله  آشنایی کافی دارد و شیوه ی حمل و نقل وی نیز مطابق با استاندارد ها و قوانین ملی و بین المللی می باشد بسیار ضروری و بدیهی می باشد.

روش دوم

الف) شیوه ی دسته بندی قراضه ها و ضایعات ابتدا بایستی با قوانین بین المللی تطبیق داشته باشد و در صورت نیاز نیز با قوانین محلی مطابق باشند.

ب) نکته ی مهم دیگر این است که مایعاتی مثل سوخت آب و یا روغن باید از محموله ی حاوی  موتورها تخلیه شوند.

ج) از ورق های پلای وود برای محافظت دیواره ها و کف کانتینر استفاده کنید .

د) دقت به این نکته بسیار حائز اهمیت است که فرآیند تخلیه و بارگیری نباید به شکل عمودی صورت بگیرد بلکه باید کاملا به شکل افقی باشد.

ه) عملیات بارگیری باید با حجم و اندازه ی خاصی صورت بگیرد بارگیری بیش از حد مجاز قدغن می باشد مقدار مجاز بار توسط مقامات محلی تعیین می شود و بایستی طبق استاندارد های آن ها صورت گیرد . برای اندازه گیری دقیق محموله باید به وزن دقیق بار توجه کنیم , وزن دقیق بار را GROSS WEIGHT   می گویند .

نکات مهم دیگر در رابطه با بارگیری درست : برای  جلوگیری از حرکت محموله در داخل کانتینر اول از همه باید قطعات بزرگ را در داخل کانتینردر حالتی ثابت قرار دهیم تا حرکتی نکند  علاوه برآن نیز باید دقت کافی داشته باشیم  که بار در داخل کانتینر از درب ها فاصله ی کافی داشته باشد انجام این عمل به ما این اطمینان را می دهد که هیچ خسارتی به درب های کانتینر وارد نخواهد شد و به راحتی فرد حامل بار و یا بازرس هایی کهدر ایست های بازرسی قرار دارند به راحتی می توانند درب کانتینر را باز کنند.

 

حمل و نقل قراضه های فلزی
حمل و نقل قراضه های فلزی

نکات ضروری مختص اپراتور های حمل بار

  • بررسی محتویات محموله از جهت داشتن مواد رادیواکتیو و یا پرتوزا ها
  • اپراتور بایستی آسیب های خارجی کانتینر را به خوبی بررسی کند.
  • اپراتور بایستی تغییرات دمای دیواره های کانتینر را بررسی کند تا گرمای غیرطبیعی وجود نداشته باشد
  • در صورت نشت هر گونه مایعات فرد حامل بایستی بررسی های لازم را انجام دهد.

ارتباط مستقیم ما بین وزن حجمی قراضه و هزینه ی حمل و نقل آن ها

  • وزن حجمی بار چیست؟

میزان فضایی که محموله ی شما اشغال می کند را وزن حجمی بار می گوییم

  • وزن حقیقی بار چیست؟

همان وزنی می باشد که شما به وسیله ی  باسکول اندازه گیری می کنید.

این دو نوع بسیار با یکدیگر متفوت می باشد. و به یک دیگر هیچ نوع وابستگی ای ندارند. برای توجیح بیشتر فرض کنید یک جعبه ای وزن حجمی بالایی دارد و وزن حقیقی آن دقیقا برعکس می باشد یعنی وزن حقیقی بالایی ندارد  پس این نکته را در نظر بگیرید زمانی که محموله ی شما وزن حجمی زیادی داشته باشد طبیعتا در یک فضای مشخص میزان جرم بیشتری وجوددارد پس هزینه های حمل و نقل به صرفه تر خواهد بود.

شیوه تفکیک قراضه های ورودی به کارگاه قراضه

زمانی که محموله ی قراضه در محل کارگاه های مخصوص تخلیه می شوند بایستی آن را جداسازی کنیم برای راحتی در این امر از چنگ های مکانیکی استفاده میکنیم این چنگ ها قراضه ها را به انواع مختلفی دسته بندی می کنند که شامل

  • قراضه های سنگین بزرگ
  • قراضه های نیمه سنگین بزرگ
  • پروفیل ها و قراضه های سبک
  • قراضه های ریز ولی سنگین

قراضه های بزرگ و سنگین را برای این که بتوانند در کوره های القایی مورد استفاده قرار دهند ابتدا آن ها را برش می دهند .وسیله ای که با آن این عمل را انجام می دهند دستگاه های برش هوا-گاز می باشد.

قراضه های نیمه سنگین را درون یک ماشین خرد کن مختص قراضه می ریزند سپس آن ها را در دستگاه پرس می کنند.

چگالی پروفیل ها و قراضه های سبک بسیار کم می باشد  این نوع از قراضه ها را وارد دستگاه های پرس هیدرولیک می کنند تا به مکعب های فشرده شده با چگالی بیشتری تبدیل شوند و برای ذوب آماده شوند..

نکته ای مهمی که در این باب وجود دارد : زمانی که چگالی قراضه را افزایش می دهند راندمان کوره های القایی افزایش می یابد و نهایتا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود .

حمل و نقل قراضه های فلزی
حمل و نقل قراضه های فلزی

جداکردن فلزات خانگی از یکدیگر که یکی از منابع قراضه های آهن می باشد

  • تفکیک و دسته بندی برحسب خاصیت مغناطیسیته مثلا برای تفکیک دور ریز های آهنی از آهن ربا استفاده کنید.

فلزاتی که خاصیت مغناطیسی دارند آهن فولاد و … را نیز شامل می شوند .اقلامی که غیر نغناطیسی می باشند نیز انواعی دارند که شامل : مس , آلومینیوم و برنج می باشند.

  • فلزاتی که غیر آهنی می باشند شامل: آلومینیوم, طلا, مس و برنج می باشد.
  • فلزات آهنی باقی مانده را نیز دسته بندی کنید که شامل : سرب قلع و فولاد می باشد.
  • دسته بندی فلزات بر اساس پاکیزگی
  • ارزش فلزات تمیز در مقابل فلزات کثیف بیشتر می باشد.

پست های مرتبط

ارزش گذاری کنسانتره و گندله

ahan_root

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۰

ahan_root

 بازار بزرگ و رقابتی بازیافت فلزات

ahan_root

دیدگاه خود بنویسید